"Un home desproveït del seu parlar, i això vol dir del seu pensar, no és res. És com un caragol buit sense closca, o una ganiveta sense fulla ni mànec, o com un desert sense arena ni pedra". Sic isti nostri sunt (Cosme Aguiló)

"Jo estim totes les terres i em sent entre germans amb gent de totes les nacions, races, religions i opinions, i crec que el motiu és que estim tant Mallorca. El meu amor a la meva terra em fa comprendre l'amor d'un castellà a Castella, d'un irlandès a Irlanda, d'un indi a l'Índia". Joan Mascaró Fornés, el guia espiritual mallorquí dels Beatles


dilluns, 4 de març del 2013

Inventant paraules noves

La llengua no és una cosa estàtica, sinó una realitat que s'adapta als nous temps. Prova d'això és el nou diccionari que ha publicat Mario Coll, fill de l'il·lustre humorista José Luis Coll. Ara, amb l'actual panorama, tenim paraules com "caputalismo" en lloc de "capitalismo"; "chorizonte" en lloc de "horizonte" per la quantitat de xoriços que ens envolten; o "calumnistes" en lloc de "columnistes" per la quantitat de periodistes -o millor dit, comissaris polítics- que escriuen articles d'opinió -o millor dit, de difamació. Jo tenc unes quantes propostes per al DiccioMario. En lloc de democràcia hauríem de parlar de "idiocràcia" (govern dels "idiotes") o de "mediocricràcia" (govern dels "mediocres") en contraposició amb meritocràcia (govern de persones que tenen mèrits per ocupar un lloc). I una que m'agrada molt: "analfabèstia" en lloc d'analfabet, en al·lusió a aquelles persones que bravegen de la seva ignorància en un gest de menypreu absolut envers el coneixement.  Aquí teniu l'entrevista de Mario Coll al programa La Ventana de la Ser amb Carles Francino.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada